HOE KOM IK VAN GORDELROOS AF?

Stel je huisarts heeft vastgesteld dat je gordelroos hebt. Een vervelende boodschap, want dan kan hij/zij vaak weinig voor je doen. Er zijn mogelijkheden die de huisarts niet kent, maar die wel degelijk helpen bij de vervelende klachten die gordelroos veroorzaakt.

Wat zijn de symptomen (klachten) van gordelroos?

Het begint vaak met jeuk of tintelingen rondom de buik/taille, aan 1 kant van je lichaam. Na enkele dagen verschijnen er pukkels/blaasjes gevuld met vocht. Deze blaasjes zullen indrogen (kan tot enkele weken duren) en korsten vormen. Deze korsten verdwijnen binnen 10 dagen.

Je kunt ook alleen pijn ervaren zonder dat er uitslag te zien is. Die pijn is zeer heftig omdat het zenuwpijn is (gordelroos is een infectie van de huidzenuwen). Mensen ervaren het vaak als een branderige pijn van binnen.

Deze klachten zijn niet alleen zeer vervelend voor jezelf, maar ook is gordelroos gevaarlijk voor je omgeving. Zolang de blaasje nog niet ingedroogd zijn, is gordelroos namelijk zeer besmettelijk. Een besmetting met gordelroos is gevaarlijk voor zwangere vrouwen, jonge kinderen die nog geen waterpokken hebben gehad, oudere en zieke mensen.

Een zeer vervelende complicatie van gordelroos is de napijn, ook wel postherpetische pijn genoemd. De pijn blijft dan aanhouden, lang nadat de huiduitslag verdwenen is. Dit kan zich ontwikkelen tot een chronische zenuwpijn. Dat wil je echt voorkomen.

Waardoor wordt gordelroos veroorzaakt?

Gordelroos is een virus infectie van de huidzenuwen. Dit virus (varicella zoster virus) veroorzaakt ook waterpokken bij jonge kinderen. Gordelroos wordt ook wel Herpes Zoster genoemd.

Bijna iedereen heeft als kind waterpokken gehad. Nadat je waterpokken hebt gehad, blijft het virus sluimerend in ons lichaam aanwezig.

Op latere leeftijd (vaak na je 50ste) kan het weer actief worden en dan krijg je gordelroos.

Het virus wordt actief als de weerstand laag is. Deze lage weerstand kan ontstaan door bijvoorbeeld (emotionele) stress, trauma, bestraling, ouderdom of medicijngebruik.

Hoe behandelt de huisarts gordelroos?

De huisarts heeft weinig tot geen mogelijkheden om deze virusinfectie te bestrijden. Antibiotica is geen optie, want dat werkt alleen bij bacteriële infecties.

Het bestrijden van de symptomen is het enige wat de huisarts kan doen. Dat wil zeggen pijnbestrijding door bijvoorbeeld paracetamol en menthol poeder tegen de jeuk.

Omdat het een infectie van de huidzenuwen betreft en de zenuwpijn erg heftig kan zijn, kunnen er ook zwaardere pijnstillers voorgeschreven worden. Het is de vraag of dit voldoende verlichting geeft. Bovendien krijg je dan ook vaak te maken met de bijwerkingen van deze medicijnen. Daar zit je echt niet op te wachten.

Een ander nadeel van medicijngebruik is dat je lichaam nog harder moet werken. Het heeft alle energie nodig om de infectie te bestrijden en moet daarnaast dan ook nog de medicijnen verwerken. Je kunt je voorstellen dat je nog zeer weinig energie over hebt om te herstellen.

Wat is er wel mogelijk?

Door reflexzones en meridiaanpunten op je lichaam te laten behandelen, help je je lichaam om het virus te bestrijden. Je lichaam heeft namelijk een zelfherstellend vermogen. Als je ziek bent heeft je lichaam hulp nodig om dit goed te laten werken.

Reflexzones op je oor worden behandeld met ooracupunctuur (kan ook zonder naalden) voor:

• pijnbestrijding
  • ontspanning bevorderen
  • huidzenuwen positief beïnvloeden

Daarnaast worden er diverse meridiaanpunten op je lichaam behandeld met kleurentherapie voor:

• betere afvoer afvalstoffen en virussen
  • verhogen van je weerstand
  • ontspanning bevorderen

De pijn zal snel afzakken en in de loop van de dagen verminderen. Het ziekte proces wordt een halt toegeroepen en je zult je snel beter voelen. Hoe eerder je begint met de behandeling hoe beter het resultaat zal zijn.

Je kunt zelf ook bijdragen aan je herstel door:

• voldoende rust te nemen
  • goed en gezond te eten
  • voldoende drinken (‘levend’ water of kruidenthee)
  • vitamine C nemen
  • maatregelen nemen om besmetting te voorkomen

Deel deze informatie en/of reageer

Ken je iemand voor wie deze informatie belangrijk is? Stuur dan dit bericht door of deel het op je social media kanalen.
Reageren kan hieronder .